0
0
0
s2smodern

Er nøtter sunne?

Nøtter kan forebygge sykdom. Nøtter er blant de mest fettrike matvarene fra planterike, men det betyr ikke at de er usunne. Vi snakker her om hjertevennlig fett og andre gode næringsstoffer kroppen har brukt for.

Mye næring

Nøttene er rike på proteiner, fiber, vitaminer og mineraler. De inneholder antioksidanter, men er fattige på karbohydrater. De gir med andre ord mye næring per kalori, gir stor metthetsfølelse per kalori og reduserer samtidig risikoen for blant annet diabetes og overvekt. Nøtter reduserer også risikoen for hjertesykdom med omtrent 30 prosent, mens grønnsaker minsker faren med omtrent 20 prosent.

Når du spiser nøtter får du i deg sunt, umettet fett som er bra for hjernen, hjertet og cellene generelt. Dette fettet hjelper også kroppen å forbrenne sitt eget fett.

Gjennom nøttene får du dessuten i deg kostfiber som holder tarmene i sving, kan senke kolesterolet, forebygge tarmkreft og hemoroider og styrker immunforsvaret ved å være mat for de gode tarmbakteriene. Der er også veldig mye bra protein å hente i nøtter, spesielt når man kombinerer dem med hverandre eller med korn, bønner eller linser.

Mineraler

Det er mye E-vitamin i mange nøtter. Dette vitaminet kalles fruktbarhets- og foryngelsesvitaminet, og det med rette. Vitaminet er oså viktig for hjertehelsen. I flere nøtter er det også mye B-vitamin, som er med på å danne nye blodceller og forbrenne protein, fett og karbohydrat. Nøtter er dessuten gode kilder til et spekter av mineraler og sporstoffer.

 

Her er nøttene som anbefales:

 

 

 

Hasselnøtter

 
  • Hasselnøtter er meget rike på kostfiber, vitamin E. B-vitaminene tiamin og folat og mineralet fosfor, som er en viktig bestanddel i skjelettet vårt.

 

 

 

 

Paranøtter

 
  • Disse nøttene er unike når det kommer til innholdet av selen. Dette sporstoffet er blant annet en kraftig antioksidant. Et par paranøtter om dagen er smart og kan forebygge sykdom.

 

 

 

 

Valnøtter

 
  • Det er faktisk mer omega3 i valnøtter enn i både laks og ørret. Valnøtter kan derfor være svært viktig i kosten til dem som ikke spiser fet fisk eller tar tran. Omega 3 er viktig både for hjerte- og hjernehelse, sier hun.

 

 

 

 

Mandler

 
  • Det som gjør at mandler skiller seg ut, er at de har svært høyt innhold av kalsium. Dette er viktig å vite for deg som ikke drikker melk. I tillegg er mandler rike på kostfiber, vitamin E og magnesium.

 

 

 

 

Pistasjnøtter

 
  • Pistasje nøttene er rike på kalorier, men det meste kommer fra enumettet fett. De er også fulle av protein, kostfiber, B-vitaminet tiamin og magnesium, sier hun.

 

Bland nøttene

Bland flere typer nøtter, og spis litt hver dag. Best dokumentasjon i forhold til helseeffekter er det nok mandler, peanøtter og valnøtter som har, men det skyldes at man har forsket mest på disse. Deretter kommer pistasjnøtter og pekannøtter. Peanøtt er for øvrig egentlig ikke en nøtt, men en belgfrukt, ernæringsmessig likner den imidlertid mest på nøtter og betraktes derfor som en nøtt.

Nøttene bør være ubehandlet

Det er altså de ubehandlede nøttene som er det aller beste valget. Yoghurtnøtter og nøtter med sjokolade smaker naturligvis godt, men fordi de inneholder mye tilsatt sukker, er de ikke like sunne. Salte nøtter, er ofte ristet i billige oljer. Høy temperatur kan også påvirke noen av fettsyrene, vitaminene og antioksidantene negativt, men slik behandling påvirker ikke mineraler, proteiner og fiber.

Varier bruken

Spis dem enten som et lite mellommåltid eller som en del av et måltid. Det er altså ikke mye så store mengder som skal til. En neve, eller 50 gram, blandede, usaltede, rå nøtter er nok. Nøttene kan for eksempel serveres sammen med yoghurt, kesam, du kan ha dem i en salat eller gryterett, finhakke dem og blande i kjøttfarse eller bruke dem i sunne kaker. Hvilke nøtter du velger, er ikke så nøye, for de er alle sunne på hver sin måte. Det beste er derfor å variere.

 

Bør de som slanker seg spise nøtter.

Hvis du prøver å gå ned noen kilo, bør du da spise nøtter? Mateksperter anbefaler å ta en neve nøtter om dagen selv om du slanker deg.

Husk at fett ikke er ett fett. Det er derimot et utall variasjoner av kjemiske forbindelser, fra det mest skadelige transfettet, som tetter blodårene og kan føre til hjerteproblemer, til det gode, livsnødvendige fettet, som hjelper kroppen med å forbrenne maten effektiv og senker det uheldige LDL-kolesterolet.

 

0
0
0
s2smodern