0
0
0
s2smodern

 

 

Helsefordeler med Hvitløk

Hvitløk

 

Det er ikke uten grunn at hvitløk er en av de eldste og mest kjente medisinplantene vi har. I tillegg til å gi god smak til mat, kan den hjelpe mange plager.

 

Helsefordelene med hvitløk kan ikke overdrives, den har blitt brukt i flere tusen år til mange forskjellige formål. I vikingtiden var hvitløken mye brukt i England som legemiddel eller det vi kaller for kjerringråd. F eks forstoppelse og tannverk og mange andre ting. I dag brukes hvitløken, i forskjellige matretter og har vist seg å ha antibakterielle effekter på grunn av stoffet allcin.

                                                                             Pasta og Hvitløk

                                                                                                       Hvitløk i Pastaretter

   

Tilberedning

 

Legger du hvitløken i en varm panne straks den er kuttet vil ikke dannelsen av allicin skje. Og da er helseeffekten av løken sterkt redusert. Det er imidlertid lite fristende å spise rå hvitløkfedd både morgen og kveld. Heldigvis finnes det en metode for å ivareta flere av helsefordelene også når du skal varme opp hvitløk.

Hvis du lar hvitløken ligge på skjærefjøla i 10-15 minutter etter du har kuttet den opp, og før den går i stekepanna, vil ikke varmen ta knekken på stoffet allicin. Enten du bruker dette trikset eller spiser den rå, kan du dra nytte av mange fordeler fra hvitløk.

 

                                                                           

                                                                                           Hvitløk i sjømat

   

Hva skjer i kroppen

   

Helsefordelene ved å spise hvitløk viser seg ganske hurtig i kroppen. I følge det engelske tidsskriftet «Dailyhealthpost» kan man iløpet av et døgn erfare følgende ting skje, hvis du spiser 6 bakte hvitløkfedd: 

 

 

 

En oppskrift på tilberedning av hvitløk.

   

Baking av hvitløk; varm opp ovnen til 200 grader, og fjern de ytre lagene på hvitløken, kutt litt av toppen. Pakk den inn i folie, med toppen opp, og ha på litt olivenolje. La den stå i ovnen i 30-35 minutter, eller til hvitløken er helt myk. Vent til den er avkjølt, og klem ut innmaten i feddene.

 

Etter ca 4 timer: Kroppen kjenner igjen antioksidantene i hvitløken, og begynner å bekjempe frie radikaler og kreftceller. For høyt nivå av frie radikaler i kroppen kan i følge forskning skade cellene våre.

 

Etter ca 6 timer: Kroppens metabolisme tar fart, og hvitløken hjelper kroppen med å kvitte seg med overflødig væske og brenne fett.

 

Etter ca 7 timer: Hvitløkens antibakterielle egenskaper begynner å virke i kroppen din.

Opptil 10. time: På dette tidspunktet vil næringsstoffene i hvitløken ha nådd cellene i kroppen din, og vil beskytte kroppen din mot oxidasjon.

 

Når du har hatt det i kroppen 24 timer: Vil hvitløkens effekter virkelig begynne å virke på kroppen – blant annet følgende:

 

Sterkere immunforsvar (kilde)
Økt benstyrke (kilde)
Lavere nivåer av tungmetaller i kroppen (kilde)
Lavere blodtrykk (kilde)
Mer energi (kilde)
Økt utholdenhet (kilde)
Økt sexlyst (kilde)

 

Husk på at er viktig å få i seg nok vann og sunn mat underveis. Unngå prosessert mat, rødt kjøtt og raffinert sukker.

 

 

0
0
0
s2smodern