0
0
0
s2smodern

Du trenger mer enn du tror av C-Vitaminet.

Hittil har vi trodd at det holder med 75 mg C-vitaminet om dagen. Nå mener forskerne at vi bør ha 200 mg, som kan hjelpe mot sykdom, som Leddgikt og Høyt blodtrykk.

 

Det er en god strategi å få i seg nok C-vitaminer hvis du vil holde deg frisk. Vitaminet kan nemlig forebygge alvorlige sykdommer som, hjerteproblemer, apoleksi, høyt blodtrykk, betennelser, leddgikt og kreft. Etter mange års diskusjon om virkningen av C-vitamin har et lag anerkjente amerikanske forskere gjennomgått en rekke studier, og ifølge dem er det nå vitenskapelig belegg for å hevde at C-vitaminmangel gjør oss mer utsatt for sykdom. Derfor mener forskerne at det anbefalte daglige inntaket, som både i USA og Norge er på 75 mg daglig, bør økes til 200 mg. 75 mg er ikke tilstrekkelig til at C.vitaminet skal komme inn i alle celler og alt vev. Dessuten er C-vitamin ufarlig, og det er ingen risiko for å få i seg for mye. Det er et vannløslig vitamin og akkumulerer ikke i kroppen, men skilles ut via urinen.

 

Kilde: Critical Reviews in Food Science and Nutrion

250g Blomkål 1 Rød Paprika 100g Gronnkål 100g Solbær 2 Kivier 100g Guavabær

C-vitamin er best for helsen når du får det i deg naturlig

Frukt og grønnsaker er regnet som de beste kildene til viktige antioksidanter som vitaminer og flavonoider. Vitamin C, som D-Vitamin, er ikke minst viktig for å sikre oss så godt vi kan mot f.eks. forkjølelse. Mange tygger kosttilskudd for å sikre seg, men forskning viser at å få vitaminer gjennom vårt daglige kosthold er det aller beste for kropp og helse. 

Hvordan benytter kroppen seg av C-vitamin? C-vitamin (askorbinsyre) har betydning for kroppens immunforsvar, som beskytter mot bl.a. virus og bakterier. Vitaminet er også en viktig bestanddel i bindevev m.m.

 

 

Sammen med jern er C- vitamin nødvendig for dannelsen av en av de 20 aminosyrene kroppen din bruker for å danne proteiner. Denne aminosyren inngår i proteinetkollagen som er den bestanddelen  i sener og brusk som motstår slitasje. Mangler man kollagen, medfører det at de minste blodkarene blir skjøre, og sår gror dårlig. Siden kollagen inngår i både brusk og bein blir dannelsen av dette vevet også defekt. Får du ikke tilstrekkelig med C-vitamin medfører dette på lang sikt skjørbuk.

0
0
0
s2smodern