0
0
0
s2smodern

Viktigheten av Vitamin D

og hvordan holde seg frisk.

 

Å forstå den virkelige årsaken til mange sykdomer, og styrke immunforsvaret med noen få grep.

 

Solen er den viktigste D vitamin kilden

For det første, la oss oppklare en misforståelse om hvorfor folk blir mere syk i vintermånedene sammenlignet med den varme tiden på året , sommeren. La oss først se på de lave temperaturene. Mange mennesker tror på myten om at lave temperaturer gjør deg syk. Dette er ikke tilfelle. Mange undersøkelser viser derimot at å bli eksponert for lave temperaturer styrker immunforsvaret.


Hva med de såkalte «bakteriene eller virus»?

Er der mere bakterier og influensa virus som flyter rundt om vinteren? Det er det selfølgelig ikke. Rapporter viser at virus og bakterier trivst bedre på overflaten i temperaturen vi har om sommeren enn den lavere temperaturen vi har om vinteren. Så hvorfor blir da folk syke av influensa stort sett om vinteren? Her er et hint! Det handler om styrken på solstrålene og hvordan de påvirker din helse. Om vinteren på den norlige halvkule, øker tilfellene av influensa, men på samme tid er det sommer på den sydlige halvkule og mens influensa tilfellene øker på den nordlige, er sykdomstilfellene på den sydlige på det laveste. Etter et halvt år når alt er snudd viser det seg at influensatilfellene på den sydlige halkule øker mens den avtar på den nordlige.

Er det så temperaturen som gjør dette? Nei, det er styrken i solstrålene, de såkalte UVB strålene, og hvor mye D vitaminer din kropp produserer når UBV strålene treffe huden din. Der er to teorier om dette:

 

1.  Det kan ha med å gjøre at folk tilbringer mere tid innendørs om vinteren og blir dermed eksponert for mere virus og bakterier av denne grunn. Det høres forsåvidt greit ut men vi er fortsatt på arbeid ifra 8 til 4 og mange er da utendørs. Sitter du på et kontor gjør du det samme både vinter og sommer.

 

2.  Årsaken til at folk blir mere syk i vintermånedene er en drastisk reduksjon i kroppens nivå av D vitaminer, som igjen er direkte innvirkning på hvor sterkt immun systemet er.

 

Generellt er solstrålene for svake i vinterhalvåret (avhengig av solhellingen, «latitude», der du bor), og derfor faller D vitamin nivået drastisk, som igjen reduserer immunforsvaqret. De fleste mennesker vet ikke hvor viktig solen er i forhold til D vitamin nivået, som igjen styrer mange andre faktorer i kroppen, inkludert immun systemet og hormon produksonen & balansen.

Dette aspektet med mangel på vitamin D, og lavere immun forsvar i vinter månedene er sannsynlivis den virkelige årsaken til at der er mere sykdom i vinterhalvåret. 

Så, hvordan kan vi styrke immun forsvaret slik at kroppen blir istand til å bekjempe sykdom før virus gjør oss syke?

 

1. Fokus på Vitamin D (men ikke i "tilberedt" mat eller syntetisk som man finner i piller)

Får du du D vitamin nivået ditt testet, vil det vanligvis ligge på mellom 40 – 80 ng/ml. (nanogram/milliliter) Det er når du er over 50 ng/ml at du virkelig maksimerer immunsytemet og får balanse i hormonene. Mange mennesker er overrasket over at de har lavt nivå av vitamin D, (spesiellt i vintermånedene). Det viser seg ved målinger at mange har et farligt lavt nivå. Et gjennomsnittlig nivå i vintermånedene for en person som spiser en spiseskje tran daglig ligger på ca 35 ng/ml. Men nivåer er målt helt ned i 11 ng/ml på enkeltpersoner, og dette er et nivå som svekker immunsystemet betraktelig. 

 

For folk som hele arbeidsdagen sitter på kontor vil man måtte ta tilskudd av Vitamin D3 for å holde blodnivået til vitamin D på et forsvarlig nivå. Når det gjelder vitamin D bør man være forsktig med kunstige fremstilte vitaminser man finner i piller, da kunstig fremstilet vitaminer er som oftest inneffektive eller har liten virkning sammelignet med de naturlige kildene.

Vitaminet D2 er som oftest den typen som fremstilles kunstig, men den fins også naturlig form. Naturlig vitamin D som eksisterer i torskelever, (tran) eller en olje-baset D3 supplement er det beste alternativet i vinterhalvåret. 

Uansett vil den beste kilden til vitamin D være solen og som igjen leder til en kraftig styrkning av immunforsvaret. Når UBV stråler (ikke UBA) fra sånn cirka midt på dagen treffer huden din, reagerer de med olje i huden og produserer vitamin D som sakte absorberes av kroppen. Husk på at solkremer med høy solfaktor, sunblock etc blokkere UVB strålene som igjen hindrer at kroppen din produseerer vitamin D.

 

Det er ikke alle som har muligheten å ta en uke ferie under ekvator om vinteren, man kan du det, er det godt for helsen, da det er på denne tiden D vitamin nivået er på sitt svakeste. Kun noen

 få dager er nok til å heve D vitamin nivået betraktelig og dermet et bedre immun system. Men husk at det er viktig å ikke bli sobrent....det er kun moderate mengder av solstrålene som trengs på store deler av kroppen, ( ikke bare ansiktet). Alle har forskjellig hudtype, så hvor mye sol som stal til varierer fra person til person. Har du en blek og sart type hus kan det være nok med 10 til 15 minutter i solen for å få nok D vitaminer. Det man bør unngå er å bli eksponert så mye at man blir solbrent. Har du en mørkere hudtype trenger man lengre tid for å tilegne seg nok D vitaminer.

 

Hvis du ikke drar til syden på ferie i vinterhalvåret, hvordan kan du da sørge for at ikke vitamin D nivået blir farligt lavt i kroppen?

Den beste kilden til D vitaminer er egg, fet fisk, slik som laks, makrell, lever fra torsk, innmat, noen typer sopp er allle gode kilder til vitaminet D. Men husk at det er vaskelig å få nok D vitaminer fra mat alene i vinterhalvåret. En metode for å være sikker på å at ikke D vitamin nivåer synker for lavt i vinterhalvåret, er å ta en spiseskje tran hver dag. Å ta for mye tran er ikke heldigt da det gir deg alt for stor dose med A vitamin.

 

Hva så med kunstig sol. (Solarium)

Solarium i små doser

Men hvor sunt er det egentlig?

Solarium frister på mørke januar-dager. 

Ikke skrem folk vekk fra den sunne solen, maner professor og fysiker og professor på radiumhospitalet, Johan Moan.

Forsiktig bruk av solarium kan øke nivået av D-vitaminet, selve sol-vitaminet, i kroppen. Atlså, et ordinært og helt lovlig solarium kan gi nærende effekter i menneskekroppen. Men selvsagt, føyer forskeren til, sunne doser er lik små doser. Og det er denne forsiktige bruken, 1-2 ganger ukentlig, Moan vil ha frem som sitt budskap. Et alminnelig solarium kan gi deg det livsviktige vitamin D. Det kan du også få i deg ved å spise riktig, for eksempel mye fet fisk eller ta rikelige doser med tran. Det er viktig å få fram at D-vitaminet kan beskytte oss mot mange former for kreft og andre sykdommer. Derfor insisterer han på at en dose kunstig sol er bedre enn ingenting. Så lenge vi ikke overdriver solingen så vil kroppen få mer nytte av solen enn den skader.

 

Tegn på at du mangler D-vitamin


Her er 8 tegn på at du ikke får i deg nok av vitaminet, og hvilke negative konsekvenser det kan ha for kroppen din.

  1. Trist og lei. Forskning viser at kvinner med D-vitaminmangel er dobbelt så tilbøyelige til å bli rammet av depresjon som andre.
  2. Får du ikke fart på muskelveksten kan det kanskje skyldes D-vitaminmangel.
  3. Små muskler. Hvis du ikke klarer å løfte like tunge vekter som tidligere kan det skyldes d-vitaminmangel. Mindre muskler kan nemlig være et resultat av for lite D-vitamin.
  4. For lite D-vitamin linkes også til det faktum at man blir mer sensitiv for smerte, særlig blant afro-amerikanere.
  5. Vitamin D bidrar til å styrke beinbygningen. Har du for lite av vitaminet svekkes beinbygningen og du er mer utsatt for skader. Faktisk dobbelt så utsatt ifølge utvalgte undersøkelser.
  6. Vitamin D er bra for hjertet ditt. Det hjelper til med å regulere blodtrykket og får du ikke nok D-vitamin kan det altså føre til økt blodtrykk.
  7. Trøtt på dagen? En undersøkelse publisert i Journal of Clinical Sleep viser at for lite D-vitamin kan linkes til søvnighet på dagtid.
  8. Før du skylder på noen andre – legg deg på minnet at D-vitaminet påvirker nivået av serotonin i hjernen som igjen spiller inn på humøret.
  9. Undersøkelser har vist at utholdenheten til idrettsutøvere synker ved mangel på vitamin-D.

I faresonen?

 

 

0
0
0
s2smodern