0
0
0
s2smodern

Du trenger mer enn du tror av C-Vitaminet.

Hittil har vi trodd at det holder med 75 mg C-vitaminet om dagen. Nå mener forskerne at vi bør ha 200 mg, som kan hjelpe mot sykdom, som Leddgikt og Høyt blodtrykk.

 

Det er en god strategi å få i seg nok C-vitaminer hvis du vil holde deg frisk. Vitaminet kan nemlig forebygge alvorlige sykdommer som, hjerteproblemer, apoleksi, høyt blodtrykk, betennelser, leddgikt og kreft. Etter mange års diskusjon om virkningen av C-vitamin har et lag anerkjente amerikanske forskere gjennomgått en rekke studier, og ifølge dem er det nå vitenskapelig belegg for å hevde at C-vitaminmangel gjør oss mer utsatt for sykdom. Derfor mener forskerne at det anbefalte daglige inntaket, som både i USA og Norge er på 75 mg daglig, bør økes til 200 mg. 75 mg er ikke tilstrekkelig til at C.vitaminet skal komme inn i alle celler og alt vev. Dessuten er C-vitamin ufarlig, og det er ingen risiko for å få i seg for mye. Det er et vannløslig vitamin og akkumulerer ikke i kroppen, men skilles ut via urinen.

 

Kilde: Critical Reviews in Food Science and Nutrion

250g Blomkål 1 Rød Paprika 100g Gronnkål 100g Solbær 2 Kivier 100g Guavabær

C-vitamin er best for helsen når du får det i deg naturlig

Frukt og grønnsaker er regnet som de beste kildene til viktige antioksidanter som vitaminer og flavonoider. Vitamin C, som D-Vitamin, er ikke minst viktig for å sikre oss så godt vi kan mot f.eks. forkjølelse. Mange tygger kosttilskudd for å sikre seg, men forskning viser at å få vitaminer gjennom vårt daglige kosthold er det aller beste for kropp og helse. 

Hvordan benytter kroppen seg av C-vitamin? C-vitamin (askorbinsyre) har betydning for kroppens immunforsvar, som beskytter mot bl.a. virus og bakterier. Vitaminet er også en viktig bestanddel i bindevev m.m.

 

 

Sammen med jern er C- vitamin nødvendig for dannelsen av en av de 20 aminosyrene kroppen din bruker for å danne proteiner. Denne aminosyren inngår i proteinetkollagen som er den bestanddelen  i sener og brusk som motstår slitasje. Mangler man kollagen, medfører det at de minste blodkarene blir skjøre, og sår gror dårlig. Siden kollagen inngår i både brusk og bein blir dannelsen av dette vevet også defekt. Får du ikke tilstrekkelig med C-vitamin medfører dette på lang sikt skjørbuk.

0
0
0
s2smodern
0
0
0
s2smodern

Middelhavsdiett

En god helse ved å bruke middelhavsdiett. Mange profesjonelle innen helsefaget ser i dag ut til å være  enig i at i det moderne samfunn er det viktig å holde seg til sunne matvaner. Mange dietter er satt under lupen over hele verden, og en diett som ser ut til å komme mere positivt ut enn alle andre er Middelhavsdietten. Denne næringsrike dietten innehar alle fundamentale grunnelementer som de fleste som lever ved Middelhavet nyter godt av, kokt på en tradisjonell måte i Olivenolje og i tillegg et glass eller to med rødvin hver dag.

 Blå Druer  Avocado  Acai  Blåbær Granat Eple Eple

1. Hva er helsefordelene med Middelhavsdietten?

Over mange år har undersøkelser vist at disse menneskene har en god helse fordi deres diett, som er testet over tid, reduserer farene med hjertelidelser, som ellers rir det moderne samfunnet som en mare. Undersøkeser ove lang tid har avdekket at ved bruk av middelhavsdiette over tid reduserer risikoen for hjerteinfarkt og slag, med det viser seg at det også reduserer risikoen for kreft. Videre har det også vist seg at folk som lever i disse områdene hvor denne dietten er vanlig, har mindre forekomst av Parkinson's og Alzheimer's.

Det som også er spesiellt med dietten er at kosten består for det meste av ubearbeidet råvarer, altså uten tilsetninsstoffer, som man ofte finner i havfabrikerte matvarer som man får på kjøpesentrene. Så medisinske organinsasjoner over hele verden konkluderer at ved å spise middelhavsdietten vil man unngå noen av plagene som er nevnt ovenfor.

 

 2. Hva er nøkkelkomponentene i Middelhavsdietten?2.

 

  • Dietten består av en høy posrsjon av plante basert råmateriale, slik som frukt og grønnsaker, nøtter, belgfrukter og helkorn.Ved å bruke sunt fett sliksom fra oliven olje raps olje isedet for smør og margarin.

  • Unngå salt til krydring av maten, bruke mere urter som erstatning.

  • Spise fisk eller fjærkræ minst to ganger i uken. 

  • Minimum inntak av rødt kjøtt.

  • Moderat inntak av rødvin. 

  • Trimming for å holde deg i form.

(Å nyte måltidene sammen med familien og venner blir også annsett som viktig.)

 

Hvorfor er denne dietten antatt å være mere helsig og næringsrik sammenlignet med andre dietter?

 

(a) Frukt, grønnsaker, nøtter og korn sammen med pasta og ris er tradisjonellt bestanddeler i Middelhavsdietten. De helsemessige fordelene med det høye antioksidantinnhold som der er mye av i fruktene og i grønnsakene og det lave nivået av dårlig kolestrol er ting som denne dietten utmerker seg med.

Pistasjenøtter

Valnøtter

Hasselnøtter

Peanøtter

(b) Nøtter, er også inkludert i den næringsrike Middelhavs dietten. Nøtter har også mye fett men dette fettet er ikke mettet fett, som man anser å være uheldig for kroppen. Nøtter som har positiv virkning på helsen slik som pistasje, pekan-nøtter, hassel og walnøtter har høye mengder av umettet fett, eller fett som er godt for kroppen og som gjør at det totale kolestrol nivået blir lavere. Også peanøtter, som av enkelte har fått et dårlig rykte inneholder en høy verdi av umettet fett. Men nøtter inneholder også masse kalorier. De bør ikke spiser i store mengder, en håndfull om dagen er tilstrekkelig. Nøtter som spises bør være råe, ikke saltet eller dekket med sukker eller honning.

 

  Korn: Innhold av vitaminer og mineraler

Som en av våre viktigste kilder til vitaminer, Spesiellt B vitaminer, men også vitamin E. B vitaminet finnes stort sett i den ytre delen av kornfrøet, men E vitaminet finnes i Kimen. Korn og melprodukter er den viktigste kilden til mineraler i kosten, som Jern og Sink.

 Hvetekorn

 

(c) Korn

Som brukes er normalt helkorn som inneholder lite mettet fett er også en bestandel i regionene rundt middelhavet. En spesiell ting sammenlignet med andre deler av verden er at brødet spiser uten noe påsmurt, men ofte er brødet dyppet i olivenolje. Man bruker ikke margarin eller annet smør på skivene, som ofte inneholder mettet fettsyrer.

 

(dFett og Helse
Å fokusere på Middelhavs dietten handler ikke om å redusere fett inntaket, men heller om å gjøre kloke valg i forhold til de typer fett du får i deg via maten. Middelhavsdietten velger bor de såkalte transfett produkter eller matvarer som inneholder mettet fett, begge disse typer fett fører til hjertelidelser.

 

Folk som lever i denne regionen har olivenolje som sin primære kilde til fett. Denne oljen inneholder enumettet fett som er en type fett som redusere det dårlige kolestrol nivået når det brukes istedet for mettet eller trans fett. Typen oliveloje som brukes er av en type som ikke trenger mye bearbeiding før den tappes på flasker, og kalles for Extra Virgin og denne oljen inneholder ekstra mye anti-oksidanter.

 

(e) Kjøtt

Å spise for mye rødt kjøtt og prosessert (bearbeidet) mat, som ofte har mye av mettet fett i seg, og også mye kolestrol, har blitt i mange år nå betraktet av helse profesjonelle som mat som kan gi dårligere helse og spesiellt skadelig for hjertet. Høye nivåer av dårlig kolestrol forårsaket av at man spiser store mengder av dette øker risikoen for hjerte lidelser. Man burde ha en spiseplan hvor hvitt kjøtt (kjøtt fra fugl eller svin) ble fortrukket, og kun en skjelden gang kombinert med andre typer kjøtt, slik som bacon, og fete sauser burde man unngå på grunn av det høye nivået av dårlig kolestrol. Det beste substitutter for kjøtt er fisk og fjærkre.

 

(f) Fisk

Laks

Makrell

Sild

Torsk

Fisk er den viktigste ingrediensen i Middelhavs dietten. Fisk slik som laks, tunfisk, makrell, sild, og sardiner har alle mye Omega-3 fett syrer som i forskning og test viser har en positiv egenskap i forhold til hjertelidelser. For å maksimere den positive effekten av fisk bør man grille den istedet for å steke, og bruke urter og krydder til grillingen.

 

(g) Vin

Heleseprofetene er delte i sine meninger om vin er bra eller ikke for helsen. Likevel det som er uomtvistelig er at moderat bruk av alkohol har positiv effekt på helsen. Spesiellt rødvin har vist seg å ha positive egenskaper, egenskaper som på hjerte og kretsløp. I den tradisjonelle Middelhavs dietten drikker folk mindre mengder vin ved måltidet.

 

3. Oppsummering

Det forskes stadig på Middelhavs dietten, som er basert på helsekost og fysisk aktivitet. Noen påstår at det er oppskriften på et godt og lykkeligt liv, og gir deg en god helse langt opp i høy alder. Det er mat som har god smak, høyt innhold av positive og næringsrike stoffer som er godt for kroppen. Du trenger ikke bo ved middelhavet for å nyte godt av denne dietten du får alt på nærmeste supermarked.

0
0
0
s2smodern